Розвиваємо просторове мислення у дітей віком від 3 до 7+ років

В 3 роки сприйняття простору дитиною полягає в усвідомленні себе серед предметів. Вона розуміє, в якій частині кімнати знаходиться, куди переміститися, щоб підійти до мами або взяти іграшку. Мислення трирічної дитини є наочнодіючим: малюк розв'язує завдання шляхом безпосередньої дії з предметами. Це проявляється в розв'язанні простих завдань із конструювання, тобто конструювання за зразком. Дитина повторює будівлю з двох-трьох деталей різної форми, що виконана дорослим.
У дитини від 3 років формуються, а згодом закріплюються такі знання:
🍏розрізняти криві і прямі лінії;
🍏знаходити точки перетину ліній;
🍏розрізняти горизонтальні, вертикальні, похилі лінії;
🍏розрізняти основні геометричні фігури.
⠀Для розвитку просторового мислення можна використовувати такі завдання:
🍎 знаходити точки і з'єднувати їх;
🍎малювати фігури з точок (повторюючи зразок);
🍎складати з рахункових паличок різні фігури, будиночки та ін.

🍎виготовляти різні аплікації
🍎ліпити з пластиліну
До 4 років розумовий розвиток малюка, його
пізнання зовнішнього світу відбувається через практичні дії з
предметами. Дитині необхідно торкнутися предмета, щоб зрозуміти його. У 4
роки мислення стає наочнообразним. Це означає, що деякі
завдання дитина вже може розв'язувати не тільки в процесі практичних дій
із
предметами, але й розумово, спираючись на образні уявлення.
У 5 років деякі завдання дитина вже може розв'язувати в голові, спираючись на образне уявлення. Засобами розв'язання завдань стає не дія, а образ, мислення набуває наочно-образного характеру. У цьому віці дитина здатна вирішувати просторові завдання шляхом накладання, поєднання, перегрупування складових частин, додавання або видалення елементів.У дитини формується інтуїтивне розуміння властивостей предметів: «однакові», «різні», «більший», «менший», «справа», «зліва», «між». Дитина віком 3-5 років намагається:
🍏повторювати прості візерунки та орнаменти, що складаються з ліній;
🍏порівнювати довжину відрізків, розміри фігур;
🍏з'єднувати точки по цифрам, щоб вийшов малюнок (якщо дошкільник знає порядковий рахунок);
🍏розрізняти прямий, тупий, гострий кути.
Для розвитку просторового мислення будуть корисні такі завдання:
🍎 ігри на формування тривимірних уявлень - «Поклади кішку» (необхідно вибрати тварину і припустити, в який предмет вона може вміститися), «Розстав правильно», «Проклади маршрут» та ін.;
🍎 завдання на маніпуляції з фігурами (як буде виглядати квадрат за колом, піраміда на кубі);
🍎 картинки, що вимагають охарактеризувати місце розташування одних об'єктів відносно інших ( «де знаходиться чашка? - »);

🍎 вирізання з паперу симетричних предметів і сніжинок;
🍎 домальовування других половинок картин;
🍎 орігамі;
🍎 пазли;
🍎 геометричні аплікації.
Дошкільники (5-7 років)
У старшому дошкільному віці на перший план виходить освоєння простору в більш складній діяльності. Перш за все, це малювання. Якщо малюк може намалювати маму і тата розміром з будинок, а за ними таке ж дерево, то старший дошкільник, спостерігаючи живу природу і предмети навколо, здатний співвіднести розміри за величиною.
У цьому віці дитина вже може вирішувати просторові завдання, в яких
початкове положення, зовнішній вигляд, структура об'єкта неодноразово
змінюється. ⠀
У 5-7 роківдітиповиннівміти:
🍏розрізняти поняття розміру і форми;
🍏вільно оперувати просторовим співвідношенням між предметами (великий-маленький, ближче-далі, вгору-вниз, над-під, за-перед і т.д.);
🍏розрізняти ліву і праву руку, сторону;
🍏розуміти заданий напрямок, щоб переміщатися відповідно до нього;
🍏уявно співвідносити між собою об'єкти, що знаходяться в полізору;
🍏орієнтуватися в двомірному просторі (площина з довжиною і шириною).
До речі, всі вищевказані пункти відповідають освітнім вимогам, що пред'являються до майбутніх учнів.⠀Для розвитку просторового мислення у дітей віком 5-7 років допоможуть такі види занять:
🍎 ігри на уважність (простий приклад, дитина уважно оглядається в приміщенні, намагається запам'ятати предмети навколо, а дорослий задає питання, наприклад, «Що стояло праворуч від дверей?»;🍎 графічні диктанти;
🍎 завдання на об'ємне мислення;
🍎 різні розвиваючі ігри (головоломки, наприклад - скільки квадратів та ін.)?
🍎 настільні ігри: шашки, шахи, нарди, танграм і ін.
🍎 малюйте плани приміщень і місцевості;
🍎 грайте в пошук «скарбу» за допомогою карти-плану.
Молодші школярі (7 + років)
Діти від 7 років повинні вміти:🍏моделювати положення об'єктів в просторі - представляти, не вдаючись до фізичного переміщення предметів;
🍏звертати увагу на просторові відносини між предметами, їх взаємне розташування і їх зміна;
🍏бачити картину з різних точок зору, визначати чи вибирати правильну проекцію тривимірного предмета - подивитися на фігуру з одного боку і зрозуміти, як вона виглядає з іншого;
🍏формулювати в усному мовленні просторові характеристики об'єкта.
Розвивати просторове мислення у дітей 7+ років допоможуть :
🍎 завдання на співвіднесення предметів в просторі і на площині відносно один одного. Наприклад, «намалюй стакан, тарілку і ніж так, щоб ніж виявився праворуч від тарілки і зліва від склянки»;
🍎 завдання на перекреслення фігур: просте копіювання, перемальовка з деякою зміною розміру або точним масштабуванням, відтворення зображення по пам'яті;
🍎 малювати маршрути - наприклад, свій шлях від будинку до школи або маршрут казкового героя, що рухається по уявному замку;
🍎 творчі завдання з будь-якими видами конструкторів, коли є вихідні словесні параметри, наприклад, двоповерховий будинок з балконом і гаражем;
🍎 развиваючі ігрові набори «Геометрія в кубиках», блоки Дьенеша, «цеглинки» і ін .;

🍎 тривимірні пазли, об'ємні моделі предметів.
Уміння орієнтуватись у просторі - це одна з умов успішної соціально-побутової адаптації дитини. Оперування просторовими образами є тим умінням, що забезпечує належний рівень різних видів ігрової, навчальної та трудової діяльності дошкільників та школярів.